Subsidievraag? Bel  085 303 17 23 

Subsidies voor duurzame mobiliteit en transport

Duurzame mobiliteit is een cruciale pijler in de overgang naar een klimaatneutrale samenleving. Of het nu gaat om personenvervoer, vrachtvervoer, of het transport van goederen over lange afstanden, de manier waarop we ons verplaatsen heeft een grote impact op het milieu. Steeds meer bedrijven, overheden en non-profitorganisaties realiseren zich de noodzaak om hun transportoplossingen te verduurzamen. Daarbij spelen niet alleen technologische innovaties, maar ook investeringssubsidies een sleutelrol in de transitie naar een groenere mobiliteitssector. Deze subsidies helpen de sector op weg naar een groene toekomst.

Impact en uitdagingen mobiliteitssector

verduurzaming mobiliteitDe noodzaak van duurzame mobiliteit kan niet worden onderschat. Transport is wereldwijd verantwoordelijk voor een groot deel van de CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies zoals stikstofoxiden en fijnstof. In Nederland is de transportsector goed voor ongeveer 20% van de totale CO2-uitstoot, waarvan het grootste deel afkomstig is van wegvervoer. Het verduurzamen van deze sector is dus essentieel om de klimaatdoelen te halen en tegelijkertijd de leefbaarheid te verbeteren.

De mobiliteitssector staat voor grote veranderingen vanwege ambitieuze klimaatdoelstellingen en nieuwe regelgeving. Om de uitstoot van broeikasgassen te reduceren, heeft de EU als doel gesteld om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 55% te verminderen ten opzichte van 1990, en vanaf 2035 mogen er alleen nog nieuwe emissievrije voertuigen worden verkocht. In Nederland wordt daarnaast vanaf 2025 zero-emissiezones ingevoerd voor stadslogistiek, waardoor bedrijven in de transportsector versneld moeten investeren in duurzame alternatieven zoals elektrische en waterstofvoertuigen. Deze maatregelen zijn noodzakelijk om de klimaatdoelen te behalen en maken verduurzaming onmisbaar voor de toekomst van mobiliteit.

Daarnaast vraagt de energietransitie om innovatieve oplossingen om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Elektrificatie, waterstof, en andere duurzame energiebronnen zijn in opkomst als belangrijke alternatieven voor conventionele brandstoffen. Duurzame mobiliteit gaat verder dan enkel elektrische auto’s: denk aan emissievrije vrachtwagens, schepen op waterstof, elektrische vliegtuigen en nieuwe vormen van openbaar vervoer die minder impact hebben op het milieu. Deze innovatieve benaderingen vergen echter aanzienlijke investeringen, en hier komen subsidies voor duurzame mobiliteit om de hoek kijken.

Investeringssubsidies voor duurzame mobiliteit

De Nederlandse overheid en de Europese Unie zien duurzame mobiliteit als een essentieel onderdeel van de bredere energietransitie. De subsidies die beschikbaar zijn, hebben als doel om bedrijven en organisaties te stimuleren om te investeren in milieuvriendelijke oplossingen en technologieën. De achterliggende gedachte is om de initiële kosten van deze innovaties te verlagen, zodat de overstap naar duurzame vervoersmiddelen financieel aantrekkelijker wordt.

Om bedrijven en organisaties te stimuleren om te investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen, zijn er verschillende investeringssubsidies beschikbaar. Hieronder geven we een overzicht van een aantal interessante regelingen.

Subsidieregeling waterstof in mobiliteit (SWIM)

Deze regeling richt zich specifiek op het stimuleren van waterstof als energiebron in de transportsector. Deze subsidie ondersteunt bedrijven bij de aanschaf van waterstofvoertuigen en de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur, zoals tankstations. Waterstof wordt gezien als een belangrijk alternatief voor fossiele brandstoffen, met name in de sectoren waar elektrificatie nog niet voldoende is, zoals zware vrachtwagens en bussen.

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)

De AanZET is gericht op bedrijven die willen investeren in emissieloze vrachtwagens, zoals volledig elektrische of waterstofaangedreven trucks. Deze regeling ondersteunt bedrijven bij de overgang naar emissievrij transport en helpt hen de initiële kosten van zero-emissie vrachtwagens te verlagen. AanZET draagt zo bij aan de verduurzaming van het zwaar transport en aan het verminderen van CO2-uitstoot binnen de sector.

Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)

Deze SPRILA-subsidie biedt financiële ondersteuning aan bedrijven die willen investeren in privélaadpalen op eigen terrein. Deze subsidie is bedoeld om bedrijven te stimuleren om laadstations aan te leggen voor eigen gebruik, bijvoorbeeld voor het opladen van bedrijfsauto’s. SPRILA draagt bij aan de verduurzaming van het wagenpark van bedrijven en zorgt ervoor dat elektrische voertuigen gemakkelijk kunnen worden opgeladen.

Subsidie publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA)

Met de SPULA-subsidie kunnen bedrijven en overheden investeren in laadinfrastructuur voor zwaar transport, zoals vrachtwagens en bussen. Deze subsidie ondersteunt de aanleg van publieke laadpunten die geschikt zijn voor voertuigen met een hoger laadvermogen, wat essentieel is voor de transitie naar emissieloos vrachtvervoer.

Duurzame mobiliteit mkb

Deze nieuwe regeling is specifiek gericht op het midden- en kleinbedrijf (mkb). Deze subsidie ondersteunt mkb’ers bij de aanschaf van emissievrije voertuigen en het verduurzamen van hun vervoersmiddelen. Dit kan variëren van elektrische bestelbussen tot vrachtwagens die op alternatieve brandstoffen rijden. De regeling helpt mkb-bedrijven de hoge investeringskosten te verlagen, waardoor zij sneller de overstap kunnen maken naar duurzaam transport.

Subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (SRVB)

Deze subsidieregeling is gericht op de binnenvaartsector. Deze subsidie helpt rederijen en eigenaren van binnenvaartschepen bij de overstap naar emissievrije of emissiearme aandrijftechnieken. Dit kan bijvoorbeeld het ombouwen van schepen naar hybride of volledig elektrische aandrijving zijn, maar ook investeringen in het gebruik van alternatieve brandstoffen zoals LNG.

Alternative fuels infrastructure facility (AFIF)

Dit is een Europese subsidieregeling die investeringen ondersteunt in infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Dit bestaat uit onder andere waterstoftankstations, laadstations voor elektrische voertuigen en LNG-tankstations voor zwaar vervoer. AFIF is gericht op het creëren van een Europees netwerk van laadinfrastructuur om de transitie naar duurzame mobiliteit over landsgrenzen heen te bevorderen.

Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB)

De SSEB is bedoeld voor bedrijven in de bouwsector die willen investeren in schoon en emissieloos bouwmaterieel, zoals elektrische graafmachines en kranen. Deze regeling draagt bij aan het verduurzamen van de bouwsector, die verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot in Nederland. De subsidie helpt bedrijven de hogere aanschafkosten van emissieloos materieel te dekken.

Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)

De MIA en Vamil zijn bekende fiscale regelingen voor bedrijven die investeren in milieuvriendelijke transportmiddelen. Met de MIA kunnen bedrijven tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst. De Vamil-regeling biedt daarnaast de mogelijkheid om 75% van de investering op een willekeurig moment af te schrijven, wat zorgt voor liquiditeitsvoordelen.

Innovatiesubsidies voor duurzame mobiliteit

Naast investeringen in bestaande technologieën, is innovatie een belangrijke drijfveer voor duurzame mobiliteit. Nieuwe technologieën en toepassingen, zoals autonoom rijden, slimme logistieke oplossingen en de verdere ontwikkeling van waterstof, vragen om aanzienlijke onderzoeks- en ontwikkelingsinspanningen. Gelukkig zijn er ook hiervoor diverse subsidiemogelijkheden beschikbaar.

WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk)

De WBSO biedt een fiscaal voordeel voor bedrijven die zich richten op innovatie, inclusief onderzoek naar nieuwe vormen van duurzame mobiliteit. Deze regeling helpt bedrijven de loonkosten van R&D-personeel te verlagen, waardoor ze meer ruimte krijgen om te investeren in technologische vernieuwingen zoals elektrische en waterstofvoertuigen.

MIT-regeling (MKB Innovatiestimulering Topsectoren)

De MIT-regeling stimuleert innovatie bij het midden- en kleinbedrijf door ondersteuning te bieden aan samenwerkingsverbanden en R&D-projecten die bijdragen aan duurzame mobiliteit. Deze regeling is gericht op innovatieve oplossingen in verschillende sectoren, waaronder transport. Denk hierbij aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals systemen voor autonoom en efficiënt rijden, ombouwsystemen voor fossiel aangedreven voertuigen of innovatieve logistieke oplossingen.

CEF Transport Call

De Connecting Europe Facility (CEF) Transport Call is een Europese regeling die is opgezet om transportinfrastructuur te verbeteren en te verduurzamen. Bedrijven en overheden kunnen gebruikmaken van deze subsidie om duurzame transportprojecten te financieren, zoals het ontwikkelen van laad- en tankinfrastructuur voor emissievrije voertuigen of het aanleggen van slimme verkeerssystemen.

Tijdelijke subsidieregeling luchtvaart in transitie

Deze regeling is specifiek gericht op de verduurzaming van de luchtvaartsector. Deze regeling ondersteunt projecten die zich richten op het ontwikkelen van schonere brandstoffen, zoals biobrandstoffen en waterstof, maar ook op het verduurzamen van luchthavens en het testen van emissievrije vliegtuigen. Het doel is om de CO2-uitstoot in de luchtvaart significant te verlagen.

Koplopersregeling Maritiem Masterplan

Deze Koplopersregeling stimuleert de ontwikkeling van innovatieve oplossingen binnen de maritieme sector. Dit zijn projecten gericht op de ontwikkeling van emissievrije schepen en technologieën voor duurzame brandstoffen. De regeling is bedoeld om Nederland als koploper in de maritieme sector op het gebied van duurzaamheid te positioneren.

Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)

EFRO ondersteunt economische groei en innovatie in de Europese regio’s. Het richt zich op duurzame en slimme groei door middel van investeringen in innovatie, digitalisering, en de overgang naar een koolstofarme economie. Binnen EFRO zijn er verschillende programma’s die specifiek gericht zijn op verduurzaming van de industrie en transportsector.

In Nederland bestaan er vier regionale EFRO-programma’s: Kansen voor West III, EFRO Oost, OPZuid en EFRO Noord-Nederland. Daarnaast is er een internationaal programma genaamd Interreg.

Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+)

De DEI+ is een breed inzetbare subsidie die bedrijven ondersteunt bij investeringen in innovatieve energie- en klimaatoplossingen, waaronder duurzame mobiliteit. Deze regeling richt zich specifiek op projecten die bijdragen aan de energietransitie en het verminderen van CO2-uitstoot, zoals elektrische voertuigen en laadinfrastructuur.

Hoe Subsidiebureau Nederland u kan helpen

Het aanvragen van subsidies kan een complex en tijdrovend proces zijn. Subsidiebureau Nederland beschikt over de expertise om u hierbij te ondersteunen. Of het nu gaat om investeringssubsidies of innovatiesubsidies, wij zorgen ervoor dat u optimaal gebruikmaakt van de beschikbare regelingen. Dankzij onze ervaring in de sector weten wij precies welke subsidies passen bij uw project en begeleiden wij u van A tot Z in het aanvraagproces.

Bent u benieuwd welke subsidiemogelijkheden er voor uw organisatie zijn op het gebied van duurzame mobiliteit? Neem vrijblijvend contact met ons op voor maatwerk subsidieadvies. Wij zorgen ervoor dat u geen kansen mist en helpen u graag verder met uw duurzaamheidsambities.

 

Neem contact op

    Direct regelen

    Aanmelden voor de nieuwsbriefVul de gratis SubsidieScan in
    Gratis SubsidieScan

    Aan de hand van onze gratis SubsidieScan kunnen wij een inschatting maken van de subsidiekansen voor uw organisatie. Vul de gegevens zo volledig mogelijk in en wij nemen binnen twee werkdagen contact met u op.









      Aanvullende informatie, zoals een businessplan of een projectplan, kunt u als bijlage meesturen.
      Maximaal 7mb


      Sluiten