Regeerakkoord en subsidiebeleid 2026-2029 (prognose)
Via dit artikel geeft Subsidiebureau Nederland een vooruitblik op de richting van het Nederlandse subsidiebeleid voor de komende jaren. Het doel is mkb-ondernemers en non-profit organisaties inzicht te geven in de trends waarop zij hun strategie kunnen afstemmen.
Deze prognose en thematische analyse is tot stand gekomen aan de hand van de verkiezingsprogramma’s van D66 en de grote partijen die naar waarschijnlijkheid deelnemen aan de coalitie. De precieze gevolgen voor het subsidiebeleid en de uitwerking op regeling niveau wordt pas duidelijk na de fase van coalitievorming en publicatie van het regeerakkoord.
Sociaal-liberale koers in het politieke midden
De meest waarschijnlijke coalitie zal worden gevormd rond een sociaal-liberale koers in het politieke midden, onder leiding van D66. Dat betekent waarschijnlijk een kabinet met een sterk vernieuwingsmandaat en een duidelijke focus op duurzame groei, innovatie, digitalisering en samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven. Hieronder wordt de mogelijke richting per subsidiethema toegelicht.
Innovatie & R&D
De komende jaren zal innovatie opnieuw een belangrijke pijler zijn van het economisch en maatschappelijk beleid. Er wordt extra inzet verwacht op onderzoek, ontwikkeling en de toepassing (valorisatie) van kennis in samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden.
De verwachting is dat er meer nadruk komt op de maatschappelijke waarde van innovatie: niet alleen technologische vooruitgang, maar ook oplossingen die bijdragen aan welzijn, leefbaarheid en duurzaamheid.
Bedrijven en kennisinstellingen zullen waarschijnlijk worden gestimuleerd om meer samen te werken in publiek-private consortia rond technologische vernieuwing, duurzaamheid en digitalisering. Voor mkb-ondernemers betekent dit vermoedelijk meer aandacht voor toepasbare innovaties aansluitend op het topsectorenbeleid en het versterken van regionale innovatie-ecosystemen.
Digitalisering & Kunstmatige intelligentie (AI)
De digitalisering van de economie & kunstmatige intelligentie (AI) blijft een speerpunt. Dit beleid zal naar verwachting gericht zijn op:
- versterking van de digitale infrastructuur;
- veilige en ethisch verantwoorde toepassing van kunstmatige intelligentie (AI);
- ondersteuning van mkb-bedrijven bij digitale transformatie;
- en de opbouw van digitale vaardigheden in alle sectoren.
De overheid streeft naar een digitaal vaardige samenleving waarin technologie toegankelijk en betrouwbaar is. Daarnaast is te verwachten dat cybersecurity, dataveiligheid en ethische/verantwoorde omgang met AI nadrukkelijker onderdeel worden van stimulerings- en innovatieprogramma’s. Waarschijnlijk zal worden ingezet op toegankelijke digitale hulpmiddelen, kennisprogramma’s en regionale samenwerkingen. Voor organisaties betekent dit: investeren in digitale volwassenheid en samenwerking zoeken met kennispartners en IT-clusters.
Klimaat & Energie
De komende kabinetsperiode, onder leiding van voormalig Minister van Klimaat en Energie Rob Jetten (2022-2024), zal waarschijnlijk in het teken staan van de versnelling van de energietransitie met subsidiekansen voor klimaat en energie investeringen.
Er komt naar verwachting meer samenhang tussen verschillende beleidsdoelen en nadruk op integraal beleid i.p.v. losse maatregelen: energietransitie, (energie)innovatie, infrastructuur en leefomgeving worden sterker met elkaar verbonden.
Het beleid zal vermoedelijk inzetten op CO₂-reductie in industrie en gebouwde omgeving, schonere productieprocessen, duurzame energieopwekking en energiebesparing. Bedrijven die investeren in elektrificatie, duurzame warmte, energieopslag of emissiereductie kunnen profiteren van stimulerend beleid.
De overheid zal vooral investeren in projecten die aantoonbaar bijdragen aan klimaatdoelen en een breed maatschappelijk rendement opleveren.
Circulaire economie & grondstoffentransitie
De omschakeling naar een circulaire economie krijgt meer prioriteit. Het beleid zal gericht zijn op het sluiten van grondstofkringlopen, hergebruik van materialen en het stimuleren van circulaire ontwerpprincipes.
In de industrie en bouwsector zal beleid gericht zijn op sluitende grondstofkringlopen en het bevorderen van circulaire ontwerpprincipes. Daarnaast kunnen bedrijven in logistiek, food en maakindustrie zich voorbereiden op een overheid die circulaire businessmodellen actiever wil stimuleren. Bedrijven die inzetten op recycling, biobased materialen of circulaire bedrijfsmodellen kunnen profiteren van een gunstiger beleidsklimaat.
Daarnaast komt meer aandacht voor ketensamenwerking: van producent tot verwerker en consument. Producenten, leveranciers, verwerkers en kennisinstellingen zullen nauwer moeten samenwerken om kringlopen daadwerkelijk te sluiten.
Voor gemeenten en regio’s betekent dit waarschijnlijk een voortzetting van gebiedsgerichte programma’s waarin energie-, circulariteits- en leefbaarheidsdoelen worden gecombineerd.
Gebouwde omgeving & maatschappelijk vastgoed
Een toekomstbestendige leefomgeving blijft een belangrijk beleidsdoel van de nationale overheid.
De overheid zal blijven inzetten op duurzame vernieuwing van de gebouwde omgeving, met aandacht voor energiezuinige renovatie, circulair bouwen en klimaatadaptatie. Gemeenten krijgen hierbij een centrale rol: zij worden gestimuleerd om wijk- en gebiedsgerichte plannen op te stellen die bijdragen aan nationale klimaat- en energiedoelen.
Voor maatschappelijke organisaties (zoals scholen, zorginstellingen en culturele organisaties) komt er vermoedelijk blijvende ondersteuning om maatschappelijk vastgoed te moderniseren en te verduurzamen. Projecten die energie besparen én bijdragen aan leefbaarheid, gezondheid of maatschappelijke participatie zullen meer kans maken op ondersteuning.
De overheid zal steeds meer gaan kijken naar de maatschappelijke waarde van projecten: projecten die energie besparen én bijdragen aan welzijn, participatie of leefbaarheid krijgen mogelijk extra aandacht en ondersteuning.
Arbeidsmarkt, skills & leven-lang-leren
De overgang naar een duurzame en digitale economie vraagt om nieuwe vaardigheden. Het nieuwe kabinet zal daarom naar verwachting meer investeren in leven-lang-leren (LLL), omscholing en vakgerichte opleidingstrajecten.
Werkgevers, onderwijsinstellingen en sectororganisaties worden aangemoedigd om samen te werken aan scholingsprogramma’s die inspelen op toekomstige arbeidsmarktvraag (beroepen van de toekomst). De nadruk zal liggen op vaardigheden voor de groene en digitale economie: techniek, ICT, onderhoud, procesinnovatie, data-analyse en duurzaamheid.
Voor organisaties betekent dit kansen voor samenwerkingen met mbo-, hbo- en praktijkonderwijs en voor deelname aan programma’s gericht op human capital en arbeidsmarktaanpassing.
Voor bedrijven en non-profits biedt dit kansen om deel te nemen aan regionale leer- en ontwikkelprogramma’s of om eigen medewerkers te scholen voor functies in de groene en digitale economie.
Hoe kun je als ondernemer of non-profit organisatie inspelen op het kabinetsbeleid?
De precieze impact op het subsidielandschap zal pas duidelijk worden bij publicatie van het nieuwe regeerakkoord, maar de trend is duidelijk: De overheid zal blijven investeren in de grote transitieopgaven waar Nederland voor staat: de energietransitie, digitalisering, circulaire economie en ontwikkeling van talent. Organisaties die hierop weten in te spelen, zullen het meeste profiteren van de nieuwe subsidiekansen.
Voor bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden geldt in brede zin:
- Strategisch vooruitdenken loont: Organisaties die nu al toekomstgericht investeren in structurele vernieuwing, verduurzaming en innovatie hebben straks een voorsprong. Wacht niet tot de exacte regeling of openstelling bekend is, maar begin met scenario’s en business cases voor concrete projecten. Denk daarbij aan meerjarige investeringspaden, life cycle cost-benadering, roadmap planning en impactmeting. Hoe concreter en sterker onderbouwd het projectplan, hoe groter de kans op financiering.
- Samenwerking wordt belangrijker: Het aanstaande beleid zal sterk leunen op publiek-private samenwerking en cross-sectorale coalities. Consortiumvorming wordt belangrijker dan individuele aanvragen. Werk daarom actief samen met gemeenten, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en ketenpartners. Regionale ecosystemen gaan zwaarder meewegen in subsidietoekenning — met nadruk op toekomstbestendige waarde voor een hele sector of regio.
- Maatschappelijke impact telt: Bij subsidietoekenning gaat het in toenemende mate om aantoonbare maatschappelijke meerwaarde: minder uitstoot, slimmere productie, betere leefbaarheid, sterkere sociale structuur, meer welzijn of gezondheid. Organisaties die kunnen laten zien hoe hun project bijdraagt aan brede welvaart — in plaats van enkel economische output — vergroten hun kans op financiering. Effectmeting, impact KPI’s en transparante monitoring worden daarbij belangrijker.
- Digitale en groene transities lopen steeds meer in elkaar over: subsidies en regelingen zullen vaker integrale doelen combineren. De komende jaren verdwijnen mogelijk harde scheidslijnen tussen energie, klimaat, AI, data en circulariteit. Subsidies zullen vaker integrale doelen combineren: duurzame technologie + digitalisering + gedragsverandering + nieuwe ontwerpprincipes. Organisaties doen er goed aan projecten zo te ontwerpen dat ze meerdere transitie-opgaven tegelijk ondersteunen. Denk aan digitale tools voor verduurzaming, smart energy systems, circulaire ketenoptimalisatie en AI-toepassingen voor emissie- en grondstofreductie.
Benieuwd naar de subsidiekansen voor uw organisatie?
Subsidiebureau Nederland is een full-service subsidieadviesbureau dat mkb-ondernemingen, overheidsorganisaties en non-profit organisaties helpt bij het inzichtelijk maken van subsidiekansen en het succesvol verwerven van subsidies, fondsen en fiscale voordelen. Ook adviseert Subsidiebureau Nederland bij de strategische positionering in relatie tot het subsidiebeleid en bij het ontwikkelen van subsidieprojecten.
Lees meer over onze dienstverlening of neem direct contact met ons op.
